28 mei 2004

progressief Nederland en integratie

Gisterenavond ben ik naar het debat over Integratie en progressief Nederland gegaan. De bijeenkomst was georganiseerd door Groen Links. Progressief Nederland was mondjesmaat komen opdagen. Jan Berenhout en Naima Azoug zaten achter de tafel en bij binnekomst had ik al even met hen van gedachten gewisseld. De discussie was warrig maar ik heb leuk gesproken met enkele deelnemers en de nodige suggesties kunnen doen. Een van mijn gesprekspartners stuurde mij vanmorgen al een e-mail. Dus het debat is gaande.

Voorafgaand aan het debat ben een biertje gaan drinken in het Vlaams Cultureel Centrum. Daar las ik in een Belgische krant een interview met de operaregisseur Peter Sellars. Hij heeft in 2002 een stuk gemaakt dat dit jaar als openingsvoorstelling van het Holland Festival 2004 zal worden gespeeld. Hij zegt:
Vijftig jaar geleden werden de mensen die Hongarije ontvluchtten als helden ingehaald. Nu worden vluchtelingen behandeld als misdadigers. Ik denk dat we later met schaamte aan deze tijd terugdenken.
Het stuk heet THE CHILDREN OF HERAKLES. Telkens snijdt hij de voorstelling toe op de migratiepolitiek van het land waar het stuk gespeeld wordt en telkens door er asielzoekers uit dat land mee.

De intelectuelen en kunstenaar lijken momenteel een groter baken dan de politici. In elk geval inspireren ze mij veel meer. Maar wie weet staan wij samen sterk.

Geen opmerkingen: