24 maart 2006

Inspiratie

Gisteren was ik bij de studieconferentie ´Wereldreis in eigen stad, ontmoeting van culturen´ in de Mozes & Aäronkerk te Amsterdam. Het was een bijzondere dag. De stichting Bij de Tijd heeft met de Wereldreis een effectieve en hartelijke methodiek ontwikkeld die wederzijds begrip en respect kweekt tussen oude en nieuwe Amsterdammers. De Wereldreis kan zeker ook op andere plekken in Nederland positieve effecten hebben.

Het is werkelijk heel inspirerend wat een klein clubje vrijwilligers heeft uitgedokterd en vervolmaakt. De aanstichtster Fenna Bolderheij van Stichting bij de Tijd verdient een hele zak met pluimen. Ali Müjde van CIVQ boodt aan initiatiefnemers in andere delen van het land te ondersteunen bij het navolgen van dit goede initiatief.

Ik kwam er ook een bijzondere vrouw tegen. Ze heet Lucy Kortram en is Lector ’Diversiteit en de multiculturele competentie’ Zij deed een paar jaar geleden de prachtige uitspraak: "Je kunt met je oren horen om te verstaan. Je hebt ogen om waar te nemen. Je hebt verstand om te begrijpen, je hart om te sensibiliseren en een vrije wil als kompas.
Welke toerusting heb je nog meer nodig?"

Haar vertrekpunt is dat multiculturele competentie ingezet kan worden om de onderlinge relaties te ‘smeren’ en zo te verbeteren. " Multiculturele competentie vraagt dan wel een visie waarin niet alleen burgers, maar ook etnische groepen gelijkwaardig zijn. Met behulp van zo’n visie kan gezocht worden naar de juiste toon in het multiculturele debat en naar de juiste aanpak van multiculturele vraagstukken. Multiculturele competentie kan dan relaties versoepelen en onderlinge goodwill bevorderen, waardoor de kans op succesvol of resultaatgericht handelen groter wordt." Zij heeft een heel interessante theorie over roltoewijzing ontwikkeld. Simpel gezegd houdt roltoewijzing in dat mensen of groepen op voorhand eenbepaalde rol krijgen toegewezen, op grond van bijvoorbeeld klasse, etniciteit en gender. Deze rollen zijn ongelijkwaardig en tegengesteld.
" In onze multiculturele samenleving zie je ook verschillende vormen van roltoewijzing. Een voorbeeld hiervan is het zogeheten ‘buitenstaanderperspectief’. Dit perspectief verdeelt burgers in Nederlanders en niet-Nederlanders, gastheren en gasten. Wie als medeburger geaccepteerd wil worden, moet zich net als de gastheer gedragen.
Maar welke Nederlander is de gastheer? Of wordt er verwacht dat de gast zich net als vijftien miljoen gastheren en gastvrouwen gedraagt? Dat zou nog wel een dagtaak kunnen worden!"
Je kunt hier meer over haar vinden.

23 maart 2006

Taïda Pasic (2)

Een paar weken geleden schreef ik als scout voor de &-campagne samen met een ambassadeur voor die campagne een brief naar Minister Verdonk over Taïda Pasic.

Daarin zeggen wij o.a "Natuurlijk hebben wij er begrip voor dat elke minister voor Vreemdelingenzaken en Integratie de regels moet toepassen. Op het moment dat deze regels er echter voor zorgen dat beslissingen moeten worden genomen die indruisen tegen het gevoel van rechtvaardigheid en barmhartigheid moeten deze regels kritisch worden bekeken, waar mogelijk met mededogen en soepel worden toegepast en waar noodzakelijk worden veranderd. De solidariteit die vanuit de Nederlandse samenleving met Taïda Pasic wordt getoond is een goed voorbeeld van positieve interactie tussen mensen van verschillende culturen. Net zoals velen in de Nederlandse samenleving staan wij sympathiek tegenover de wens om Taïda in Nederland haar diploma te laten halen. Wij hopen dat u dit welgemeende signaal ziet als een opbouwende suggestie om tot een voor allen bevredigende oplossing te komen."

Tot nu nu toe hebben wij nog geen antwoord ontvangen.

Inmiddels is bekend geworden dat Taïda Pasic van de Inspectie van het Onderwijs examen mag doen op de Nederlandse ambassade in Sarajevo. Het ANP meldt dat dit staat in een brief van de inspectie naar de school van Taïda. Het ministerie van Buitenlandse Zaken zegt gisteren welwillend tegenover het afleggen van het examen in Sarajevo te staan. "Als alle papieren in orde zijn, dan zullen wij het examen faciliteren".

Dat is natuurlijk niet de beste oplossing maar biedt gelukkig wél de kans dat zij haar diploma kan halen. Zij is erg talentvol en heeft een hele goede kans om, ondanks de bizarre situatie, toch haar doel te bereiken.