20 maart 2004

hoopvolle berichten uit Oost

Donderdag mocht ik een discussie leiden in Ibno Khaldoen naar aanleiding van het verschijnen van het rapport in Amsterdam Oost / Watergraafsmeer naar Woon / Zorgvoorzieningen voor Moslimouderen. Dat past heel goed in het kader van de voorbereidingen voor het project de Multiculturele buurt. Ik moet zeggen het was heel leuk en erg leerzaam. Je zit toch niet elke dag in een moskee en het is geweldig met mensen in gesprek te gaan die echt iets willen. Zowel Ibno Khaldoen als Ufuk hadden voor een heel gastvrije ontvangst gezorgd en de mensen die altijd klagen over het naar binnen gekeerde karakter van zelforganisaties hadden hun ogen uitgekeken naar de hartelijkheid en openheid.
Er ligt een heel goed onderzoek en de hamvraag van de discussie is of het meer dan een ‘goede ladevuller’ wordt of dat men er echt mee aan de slag gaat. Door middel van een wat pittige vraagstelling probeerde ik op actie aan te sturen en niet in vaagheden te blijven steken.
Er liggen echt kansen in Oost! Ik ben hoopvol als de positieve energie die er nu is wordt aangegrepen om snel in actie te komen. Maar het kan ook zo maar zijn dat er over twee jaar bijna niets is gerealiseerd. Ik geef ze voorlopig het voordeel van de twijfel en hoop dat er naast het wonen en de zorg ook veel aandacht komt voor het welzijn.

Na een gezamenlijk cous cous maaltijd ging ik heel opgewekt naar huis. Het smaakte in vele opzichten naar meer……

Geen opmerkingen: