14 juni 2003

Angi kwam razend enthousiast thuis van de voorstelling Kontakthof van het PINA BAUSCH/TANZTHEATER WUPPERTAL. Het was origineel, mooi en heel speciaal. Het heeft heel waarschijnlijk veel kunstenaar geinspireerd. Ze noemde Etore Scola die mogelijk ideeën heeft gebruikt in zijn film le Bal.
Ik kon vanwege mijn been niet naar de voorstelling en daarom was Angi naar de voorstelling gegaan Paula, met een Braziliaanse vrouw die zo'n 13 jaar geleden naar Nederland kwam voor een dansopleiding. Zij is hier blijven wonen met een Nederlandse man. Ook zij vond het een mooie voorstelling.

Van de website van het festival de volgende typering:
Kontakthof werd voor het eerst opgevoerd in 1978. Het behoort tot de vroege werken van Bausch waarin man-vrouw relaties in theatrale context onderzocht worden. Kontakthof is een studie naar onschuld en ervaring, oorspronkelijk uitgevoerd door Bausch’ eigen Tanztheater Wuppertal.
In 2002 heeft Pina Bausch een nieuwe versie van Kontakthof gemaakt, ditmaal voor een groep van twintig vrouwen en mannen van 65 jaar en ouder. Wat de nieuwe versie van Kontakthof zo uniek maakt is de uitzonderlijk sterke cast, gevormd door ongetrainde performers uit een grijze industriestad in Noordwest Duitsland. Aan de buitenkant zien we tekenen van ouderdom: rimpels, gebogen schouders, verzakkende borsten, grijs haar en kale hoofden. Maar we zien ook de rijkdom van deze levens, resultaat van 65+ jaren levenservaring. Tegen een achtergrond van sentimentele Duitse liedjes uit de vijftiger jaren, jazz en tango proberen ze geluk te vinden door middel van vertederende pogingen tot romantiek.

Geen opmerkingen: