02 april 2004

Migratie

Gisterenavond zag ik een video van de familie van een Iraanse buurman. Hij is al zo´n 20 jaar in Nederland en kon nooit terug. Het was 10 jaar geleden dat hij zijn broers nog eens had ontmoet en nu zag hij ze op de video. Wat is dat toch ingrijpend. Migratie is wel helemaal verweven met mijn eigen geschiedenis. Mijn moeder kwam vanuit Nederlands Indië naar Nederland, van mijn vaders kant was er Frans hugenoten bloed, Belgisch en Duitse invloeden. En nu natuurlijk een Braziliaanse parel in Amsterdam. Nu verdien ik mijn brood met het verbeteren van het welzijn van de mensen die naar Nederland zijn gekomen en de Nederlanders die hen hebben zien binnenkomen.
Wie weet treed ik over een jaar of wat wel in de voetsporen van al die migranten. Eerst maar wat Portugees leren .......

Geen opmerkingen: